22 sept. 2021

(Hai-Hui cu copiii) Vacanta de vara, la tara - Apuseni - ziua 2

 

A doua zi am hotarat ca mergem in primul rand la Scarisoara. Am trecut muntii pe un drum semi-asfaltat, apoi forestier - dar am scurtat drumul cu jumatate de ora. Foarte faina zona, cu pasuni, vaci, capite, case rasfirate pe munte. 

Pestera Ghetarul de la Scarisoara... suna foarte bine ca idee, dar eu am fost dezamagita de aglomeratia de acolo si de proasta organizare. Coada imensa la bilete - dar biletele nu se vindeau decat cand termina ghidul un tur - asa ca toata lumea statea la coada puhoi asteptand sa se termine turul. Apoi puhoi la intrare cat sa termine de vândut biletele la coada de la casa. Si se intra tot cu puhoiul - cred ca am intrat vreo 90 de oameni intr-o tura. Mi-a placut mult intrarea in pestera - avenul. Ghetarul nu m-a impresionat, o podea de gheata murdara, pe care ne-am plimbat pe podețe (dupa ce am vazut pestera din Austria - Eisriesenwelt, era greu sa fiu impresionata de Scarisoara ...). De la Scarisoara spre masina, am oprit la tarabe pentru o sabie 'minecraft' si placinte motesti, făcute pe plita. Au fost foarte bune, mai ales cele cu branza puțin sarata, dulceata de afine era prea dulce pentru gustul meu.


   

Am plecat spre Pestera Poarta lui Ionele cu ocolire pe Dealul Ordancusii si Cheile Ordancusii. Circuitul pare foarte fain pentru biciclit, iar cheile merita parcurse si pe jos de la pestera - as fi vrut sa ne plimbam, dar deja pruncii chitaiau de foame. Peștera Poarta lui Ionele e ok, nu e foarte impresionanta, dar macar era pustie si aveam timp sa ne plimbam in voie fara inghesuiala. 
   
Am mers sa mâncăm la pensiunea Onelia - au o terasa ok langa rau si loc de joaca, aventaj ca nu e la strada, ci in spatele pensiunii, deci nu se aude vuietul de la sosea. 

Urmatoarea oprire a fost la Pestera Ghetarul Vartop. Drumul a fost destul de lung cu mașina pana in Catunul Casa de Piatra. Dupa ultima casa e o zona pentru parcare gratuita, pe drumul forestier se mai merge vreo 10 min si apoi maxim 30 min prin padure pe poteca in urcare lejera. I-am cam alergat pe prunci la deal stiind ca la 5 e ultima intrare in pestera. Am ajuns la timp, chiar am mai stat vreo 15 min sa ajunga cateva persoane pe care le-am depasit pe traseu.

Pestera Ghetarul Vartop nu este amenajata pentru vizitare cu electricitate, podete, scari, balustrade etc, dar exista un ghid. Am fost impresionati de pestera: cea mai faina pestera vazuta de mine pana acum. Faptul ca nu e amenajata, a fost un plus din punctul meu de vedere: formatiuni faine, liniste (ca nu era puhoi de turisti), naturala, alunecoasa (R a tras o trântă, s-a inamolit tot), ghidul ne-a placut (a explicat foarte fain si cum eram putini a fost mai ok decat in alte parti). Am crezut ca va fi mai greu la coborare prin pestera cu copiii, dar ne-am descurcat pana la urma. Recomand bocanci de munte cu talpa antiderapanta si musai frontale (ghidul are lanterne pentru turisti, dar sunt slabe, multe stricate si e mai greu de inaintat prin pestera cu ele in mana, decat cu mainile libere, daca ai frontala).

La iesire l-am intrebat pe ghid daca merita sa trecem pe la Pestera Coiba Mare, Pestera Coiba Mica si Izbucul Tauzului. Ne-a recomandat Coiba Mare si Izbucul Tauzului. Era cam tarziu, dar am zis ca incercam sa mergem si la ele.

Am plecat spre masina. Pe drum am coborat la Pestera Coiba Mica. La intrare e un lac (primavara cica e mult mai mare) si o cascada in partea dreapta. Raul Vaii Gardisoara intra in pestera printr-o deschizatura neaccesibila turistilor. E interesant de stiut ca raul trece prin pestera, coboara in pestera Coiba Mare printr-un sifon si se uneste cu alt rau mai mic (care intra in Coiba Mare) si pe urma dupa ce mai strabate pestera prin galerii (cu lacuri, cascade) iese din pamant la Izbucul Tauz. 

Mai aproape de sat e Pestera Coiba Mare. Se vede portalul de intrare incă de pe drum, printre copaci. Am coborat destul de greu pana la ea: copiii erau deja obositi si fara chef, a fost nevoie de multe insistente ca sa ii convingem sa coboare. Noua nu ne-a parut rau: e impresionat. Intrarea in pestera e un portal imens plin cu bolovani printre care curge paraul spre pestera. Abia de la gura pesterii se vede cat de urias e: 47m inaltime, 74m latime. Copiii au rămas la parau, printre bolovani sa faca baraje si noi am mai inaintat putin ca sa facem poze. 

   

Fiind foarte tarziu deja, nu am mai mers la Izbucul de la Tauz - ne-ar mai fi trebuit minim o ora dus intors de la masina. Am plecat direct spre cazare. Copiii au adormit in masina rupti de oboseala. 


Toate articolele:

Alte obiective in zona Scarisoara:

- Cheile Mandrutului

- Cheile Albacului 

- Cheile Gardisoarei

- Izbucul de la Tauz

 


Niciun comentariu: